Gledanje televizije uobičajeni je oblik zabave za djecu, a roditelji razumljivo odobravaju ovu aktivnost (odnosno neaktivnost!) jer djecu zaokupljaju i izbjegavaju probleme.
Unatoč određenih prednosti televizije, gledanje previše ima razne posljedice i može negativno utjecati na tjelesnu, kognitivnu i emocionalnu dobrobit vašeg djeteta.
U nastavku donosimo koje su moguće posljedice, odnosno utjecaj televizije ako dijete provodi previše vremena pred TV ekranom, a prema istraživanjima.
Televizija i utjecaj na tjelesno zdravlje djeteta
Istraživanje iz 2007. godine pokazalo je kako su djeca predškolske dobi koja su gledala više od dva sata televizije dnevno imala prekomjernu tjelesnu težinu i znatno više tjelesne masnoće. (1)
Postoje dva različita načina na koja gledanje televizije može povećati tjelesnu težinu vašeg djeteta: smanjenjem tjelesne aktivnosti i promicanjem nezdravih prehrambenih navika.
Naime, studija iz 2011. godine pokazala je kako će se dječaci i djevojčice, koji su gledali više od dva sata televiziju dnevno, manje vjerojatno baviti umjerenom do jačom tjelesnom aktivnošću. (2)
Osim smanjenja tjelesne aktivnosti, vrijeme provedeno u gledanju televizije može djecu izložiti reklamama koje promoviraju nezdravu brzu hranu.
Istraživači iz studije iz 2007. za časopis Appetite pokazali su djeci dvije vrste reklama: reklame za hranu i ostale reklame bez promoviranja hrane. (3)
Potom su djeci ponudili grickalice i otkrili kako su djeca nakon gledanja reklama za hranu konzumirala znatno više hrane nego što su to učinila nakon gledanja reklama za ostale proizvode.
Slično tome, istraživanje iz 2007. godine za časopis Social Science and Medicine otkrilo je kako su djeca koja su češće gledala televiziju i gledala više reklama pozitivnijeg stava prema nezdravoj hrani i naravno posljedično tome konzumirala više neželjenih namirnica. (4)
Utjecaj na kognitivni razvoj i školska postignuća
Prema istraživanjima, djeca koja gledaju previše TV-a mogu imati nedostatke u kognitivnom funkcioniranju.
Istraživačka studija u izdanju Pediatrics iz 2011. otkrila je kako su djeca, gledajući samo 9 minuta crtića, lošije prolazila na testovima koji su mjerili kognitivne sposobnosti poput samoregulacije i radne memorije. (5)
Gledanje TV-a također može negativno utjecati na razvoj govora.
Tijekom 2007. istraživači za The Journal of Pediatrics otkrili su da su bebe u dobi od 8 do 16 mjeseci koje su gledale više dječjih videozapisa postigle niže rezultate na testovima razvoja govora. (6)
Način na koji djeca uče jezik može objasniti odnos između gledanja TV-a i zastoja u razvoju jezika.
Istraživači za publikaciju Journal of Media Psychology iz 2007. godine otkrili su da su mališani mogli naučiti nove riječi od odraslih koji im izravno govore, ali ne to isto i iz dječjeg televizijskog programa. (7)
Nažalost, učinci gledanja previše televizije na rani kognitivni razvoj mogu biti trajni.
Naime, istraživanje iz 2010. godine objavljeno u časopisu Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine otkrilo je kako su djeca koja su gledala više televizije u dobi do 29 mjeseci starosti bila manje angažirana u školi i imala su niža postignuća iz matematike u dobi od 10 godina. (8)
Previše gledanja televizije tijekom adolescencije također može utjecati i na školski uspjeh.
Rezultati znanstvene studije iz 2007. godine objavljene u Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine pokazali su kako su tinejdžeri koji su gledali najmanje sat vremena televizora dnevno imali negativniji stav prema školi te su bili izloženi riziku lošijih ocjena i slabijeg akademskog uspjeha. (9)
TV i emocionalno zdravlje djece
Djeca koja previše gledaju televiziju također mogu imati problema s mentalnim i emocionalnim zdravljem.
Pa je tako studija iz 2009. godine u časopisu Pediatrics otkrila kako su djeca koja su gledala gotovo tri sata televizijskih programa dnevno postigla 24 posto višu ocjenu na testovima koji mjere psihološki stres. (10)
Istraživanje za publikaciju Preventive Medicine iz 2011. prikazalo je slične rezultate. Istraživači su otkrili kako su adolescenti koji su imali najviše vremena za gledanje televizije vjerojatnije bili depresivni, tjeskobni i nezadovoljni školom. (11)
Što možemo zaključiti?
Dakle, istraživanja kažu kako možemo zaštititi svoje dijete od komplikacija mentalnog zdravlja i drugih negativnih utjecaja, poticanjem tjelesne aktivnosti, igre na otvorenom i čitanja umjesto prekomjernog sjedenja pred televizijom.
A baš tjelesna aktivnost može biti posebno dobra; u istraživanju za publikaciju Preventive Medicine iz 2011. godine, adolescenti koji su se bavili jačom tjelesnom aktivnošću imali su manju vjerojatnost da postanu depresivni ili nezadovoljni školom. (12)
Stoga, pokušajte osigurati da vaše dijete ima puno opcija i mogućnosti za tjelesne aktivnosti te ograničite gledanje TV-a na posebne prigode ili jednu kraću emisiju dnevno.