5 razloga zbog kojih bi roditelji trebali čitati svojoj djeci

roditelj čita djetetu

Čitanje knjiga pruža priliku djeci i roditeljima da kvalitetno provode vrijeme zajedno.

Neovisno čitati li prije spavanja ili tijekom kišovitih popodneva, to može biti puno više od čistog iskustva povezivanja roditelja i djeteta.

Naime, prema istraživanjima čitanje djeci je važno iz razloga što može imati trajni i duboki utjecaj na njihov razvoj.

Ovdje ćemo navesti razloge zbog kojih može biti važno da roditelji čitaju svojoj djeci.

 

Poboljšani vokabular

Čitanje s roditeljem izlaže dijete novim riječima, a to može imati značajan utjecaj na djetetov rječnik.

U istraživanju o poboljšanju čitanja iz 2013. godine, djeci roditelja koji čitaju knjige bajki svojoj djeci predškolske dobi, se receptivni rječnik znatno poboljšao. (1)

Dodatna istraživanja pokazala su slične rezultate.

U studiji objavljenoj u izdanju časopisa Contemporary Educational Psychology iz 2013. godine istraživači su otkrili kako je okruženje kućne pismenosti, koje uključuje čimbenike kao što su broj knjiga u kući, koliko često obitelj posjećuje knjižnicu i koliko često roditelji čitaju svojoj djeci, čvrsto povezan s poboljšanim rječnikom kod djece vrtićke dobi. (2)

 

Utjecaj na razvoj mozga

Čitanje kod kuće može imati pozitivan utjecaj na djetetov mozak u razvoju.

Istraživači za izdanje časopisa Pediatrics iz 2015. otkrili su da su djeca, koja su bila izložena većoj količini čitanja kod kuće, pokazala znatno veću aktivaciju u područjima mozga povezanim s obradom jezika kada bi slušala priču u predškolskoj ustanovi. (3)

Znanstvena studija predstavljena 2012. na godišnjem sastanku društva Society for Neuroscience otkrila je da djeca, koja su bila izložena većoj mentalnoj stimulaciji kod kuće, što bi moglo uključivati ​​izloženost knjigama, imaju tanji moždani korteks kao odrasli. (4)

Zašto je to bitno?

Pa kao što su autori tog istraživanja objasnili, tanji korteks povezan je s višim kvocijentom inteligencije.

 

Akademski uspjesi

Djeca čiji roditelji im čitaju kod kuće također doživljavaju veći uspjeh u školi.

U istraživanju objavljenom u Contemporary Educational Psychology iz 2013. godine, djeca s boljim okruženjima kućne pismenosti bolje su razumjela zvukove riječi u vrtićkoj dobi, a u prvom su razredu poboljšala znanje o slovima te imala bolje prve ocjene. (5)

Drugo istraživanje, također objavljeno 2013. godine u časopisu Contemporary Educational Psychology, analiziralo je utjecaj programa čitanja koji uključuje učenike predškolske dobi i njihove roditelje. (6)

Rezultati istraživanja pokazali su kako su predškolci u programu čitanja imali bolji učinak u tečnom čitanju i prepoznavanju riječi nego djeca u kontrolnoj skupini.

 

Efekti na ponašanje

S obzirom na to da čitanje djeci u kućnom okruženju može poboljšati njihove jezične sposobnosti, ono može imati i pozitivan utjecaj na njihovo ponašanje.

Naime, istraživanje iz 2013. koje je objavljeno u časopisu Journal of Abnormal Psychology otkrilo je kako djeca s boljim jezičnim vještinama imaju znatno manju vjerojatnost da će pokazati nepromišljeno ili hiperaktivno ponašanje. (7)

Također je bila manja vjerojatnost kako će imati problema s ponašanjem neprilagođenim trenutačnoj situaciji ili okolišu.

Čitanje prije spavanja također može utjecati na ponašanje. Znanstveno istraživanje iz 2015. godine objavljeno u časopisu Clinical Pediatrics otkrilo je kako su predškolci koji čitaju prije spavanja noću spavali kvalitetnije. (8)

A svi znamo kako je adekvatno i kvalitetno izravno spavanje povezano s boljim ponašanjem djece, čitanje prije spavanja može biti alat za osiguravanje poboljšanog ponašanja djeteta tijekom dana.

 

Prednosti i za djecu iz obitelji s niskim prihodima

Čitanje kod kuće može imati značajne koristi za djecu iz obitelji koja stjecajem okolnosti ima niže prihode i gdje zbog toga djeci prijeti lošiji akademski uspjeh u usporedbi s vršnjacima iz obitelji s umjerenim ili visokim prihodima.

U studiji iz 2017. godine u časopisu Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, očevi djece iz obitelji s nižim primanjima koja žive u urbanim sredinama sudjelovali su u programu zajedničkog čitanja sa svojom djecom predškolske dobi. (9)

Nakon odrađenog programa čitanja, kvaliteta dječje komunikacije poboljšala se u usporedbi s djecom iz kontrolne skupine.

Istraživanje iz 2013. godine opisano u časopisu Review of Educational Research otkrilo je slične koristi. (10)

Nakon što su djeca iz obitelji s nižim primanjima u istraživanju sudjelovala u ljetnom programu čitanja kod kuće, značajno su poboljšala svoje vještine čitanja.

 

Zaključak

Čitanje kod kuće s roditeljem može biti vrlo korisno za svu djecu, a poglavito za djecu koja dolaze iz obitelji s nižim prihodima i koja se u učionici suočavaju s većim izazovima od vršnjaka iz obitelji s višim prihodima.

Kroz razna istraživanja nedvojbeno je dokazano kako čitanje kod kuće, općenito, koristi djeci jer poboljšava njihov vokabular, općenito komunikaciju, pa čak i njihovo ponašanje.

Pored toga također može poboljšati razvoj mozga i imati trajni utjecaj na inteligenciju.

Stoga je od ključne važnosti da se roditelji informiraju o prednostima čitanja svojoj djeci unutar obiteljskog okruženja, a odgajatelji, profesori i tete u vrtiću trebaju dodatno poticati roditelje da čitaju s djecom i izlažu ih knjigama kod kuće od najranije dobi.