Tehnički pregled za vozila (zašto i gdje se radi, koliko vrijedi, cijena i dokumentacija..)

tehnički pregled

Tehnički pregled jedinstveno je iskustvo svojstveno svakom vlasniku vozila koje najčešće uključuje godišnji posjet vozilom u ovlaštenu stanicu za tehničke preglede vozila.

Za veliku većinu građana to može biti poprilično nezgodan i mukotrpan proces posebice ukoliko je vlasnikovo vozilo starije proizvodnje.

Svake godine sve više građana odlučuje se za ulaganje u svoje staro vozilo što za posljedicu ima povećanje prosječne starosti njihovog voznog parka (1).

Stoga ni ne začuđuje činjenica kako je ovaj proces kod većine građana ispunjen strepnjom i stresom te nevjericom u prolazak vlastitog vozila.

Tehnički pregled – o čemu je riječ?

Svatko tko je u posjedu makar jednog motornog vozila prošao je ovaj bajoslovni proces znan kao tehnički pregled.

O čemu se zapravo ovdje radi?

Prema definiciji HAK-a tehnički pregled je „djelatnost od općeg društvenog interesa gledajući iz aspekta sigurnosti prometa na cestama, te ne manje važno – ekologije” (2).

Iz te definicije lako je zaključiti kako ovaj proces za posljedicu ima izričitu obavezu pregleda pojedinog motornog vozila te onih koji spadaju u kategoriju priključnih vozila.

Olakotna okolnost u ovom slučaju je činjenica kako radna vozila ipak ne moraju proći ovaj proces.

Unatoč tome, svako vozilo naposljetku biva testirano i to tako da se testira svaki serijski ugrađen uređaj bez nepotrebnog i opsežnog rastavljanja istih.

Ispitivač pri tome koristi kontrolnu ploču kako bi putem indikatora utvrdio eventualne pogreške ili upozorenja.

Ukoliko kontrolna lampica ukaže na mogući problem sa primjerice zaustavnim svjetlima ili nekim drugim dijelom vozila tada se isto proglašava tehnički neispravnim i samim time nesigurno je za prometovanje.

Iako na prvu ruku ovaj proces djeluje iznimno komplicirano, dobra priprema pola je obavljenog posla.

Samim time smanjuje se mogućnost „pada” i zapravo osigurava ono najvažnije; tehnički ispravno vozilo kojim je sigurno prometovati.

Gdje se radi?

Svaki građanin Republike Hrvatske svoje je vozilo dužan odvesti na tehnički pregled kojeg obavljaju zakonom ovlaštene stanice za tehnički pregled vozila.

Prilikom pregleda vozila u stanici se utvrđuje ispravnost uređaja i samog vozila, a uz to strogo se pazi na pravovremeno bilježenje pregleda u evidenciji i naposljetku izdaje zapisnik o obavljenom tehničkom pregledu.

Ukoliko se prilikom pregleda utvrde spomenuti nedostaci, ispitivač ih tada može smjestiti u četiri kategorije: manje, veće, opasne i nekategorizirane nedostatke.

Glavna odrednica ovih kategorija odnosi se na činjenicu stupnja neposredne opasnosti u prometu koje iste mogu prouzročiti. Kod manjih nedostataka utjecaj je minimalan te je dovoljno ispitanika upozoriti na moguće probleme.

Što se pak tiče većih, opasnih i nekategoriziranih nedostataka, situacija se znatno pogoršava silaskom niz kategorije. Utvrđeni veći opasnog utjecaja na promet može rezultirati i potencijalnom zabranom odnosno ograničenjem prometovanja.

Dakle, isplati se u svakom slučaju pripaziti na sve one sitne detalje i osigurati minimalni utjecaj neželjenih elemenata na ishod samog pregleda.

Vrste tehničkog pregleda

Kako smo već prethodno ustvrdili svako je motorno vozilo, osim onih koji se mogu svrstati u kategoriju radnih strojeva, obvezno obaviti tehnički pregled.

Ono što je možda velikoj većini običnog puka moguća nepoznanica je činjenica da zapravo postoje čak tri vrste spomenutog pregleda (3).

Pa tako razlikujemo:

  • Redovni tehnički pregled vozila
  • Preventivni tehnički pregled vozila i
  • Izvanredni tehnički pregled vozila

Obveznici redovnog pregleda su one osobe koje posjeduju nova i rabljena vozila te lake prikolice.

Korisnici novih vozila obavezni su svoje vozilo odvesti na pregled dvije godine nakon prve registracije, a potom se to razdoblje smanjuje na godinu dana.

Sličan princip vrijedi i za rabljena vozila te su vlasnici istih obavezni svakih 12 mjeseci obaviti obavezni tehnički pregled. Nakon prve registracije, vlasnici lakih prikolica moraju svakih 36 mjeseci odvesti svoje vozilo na obavezni tehnički pregled.

Sljedeća vrsta tehničkog pregleda odnosi se na vrstu preventivnih tehničkih pregleda.

U ovakvu kategoriju spadaju ona vozila koja su podložna većem stresu, a grupe koje najčešće dolaze u obzir prilikom ovakvog pregleda su:

  • rent a car vozila,
  • vozila autoškole,
  • taksi vozila,
  • vozila hitne medicinske pomoći,
  • Autobusi,
  • Teretna i priključna vozila za prijevoz opasnih tvari i
  • Teretna i priključna vozila čija najveća dopuštena masa prelazi 7.500 kg.

Bitno je spomenuti kako je redovitost preventivnih tehničkih pregleda povezana sa starosnom granicom svakoga vozila te se primarno odnosi na vozila stara šest do deset godina starosti sa obavezom obavljanja pregleda svakih šest mjeseci, a sva vozila koja su ipak starija od deset godina moraju stoga svaka tri mjeseca obavljati preventivni tehnički pregled.

Posljednja vrsta tehničkog pregleda kojemu pojedini vlasnik može podvrgnuti svoje vozilo jest  izvanredni tehnički pregled.

Svaki vlasnik može svoje prijevozno sredstvo u bilo kojem trenutku podvrgnuti spomenutom pregledu kako bi se otklonile eventualne nepravilnosti na motornom vozilu.

Ova vrsta pregleda predviđena je za sva vozila koja su:

  • bila na skorom popravku sklopova i uređaja bitnih za prometovanje,
  • bila podvrgnuta unutarnjim ili vanjskim preinakama
  • isključena iz prometa od strane nadležne policijske osobe

Što vam sve treba?

Nakon odabira možebitnog tehničkog pregleda svakako je potrebno pripremiti i sakupiti svu potrebnu dokumentaciju kako bi se izbjegli mogući problemi prilikom samog pregleda i naknadne registracije vozila.

Tako redovni tehnički i moguća registracija od svake fizičke osobe iziskuje službene dokumente odnosno osobnu iskaznicu ili putovnicu vlasnika vozila.

Uz to, obavezno je posjedovati i prometnu dozvolu koja kasnije služi za registraciju samog vozila.

Slijedom toga svakako je poželjno također pripremiti važeću policu osiguranja jer bez nje je nemoguće registrirati vozilo.

Osim neposredne pripreme osobnih dokumenata i spomenute police, valja također pripremiti i samo vozilo kako bi se osigurala maksimalna spremnost za pregled i time izbjegle moguće neugodnosti.

Prije svega potrebno je provjeriti dodatnu opremu koja između ostalog uključuje kutiju prve pomoći, reflektivni trokut, rezervne žarulje i reflektirajući prsluk.

Pozornost potom valja obratiti na kontrolni pregled svih ugrađenih svjetlosnih elemenata i kontrolne signalizacije koja obuhvaća brzinomjer, tahograf, kontrolnu lampu za dugo svjetlo te signalizator rada pokazivača smjera.

Isto tako, potrebno je također provjeriti stanje metlica brisača i tekućine za pranje staklenih površina te izvršiti prikladne korekcije u slučaju eventualnih nedostataka.

Provjerite svakako i ovo:

Tijek tehničkog pregleda

Ako ste uspjeli organizirati sve svoje dokumente i potom provjeriti moguće nedostatke svoga limenog ljubimca tada je vrijeme za početak svima nam milog tehničkog pregleda.

Sami proces započinje prijavom vozila u informatički sustav stanice za tehnički pregled prilikom koje se prilažu potrebni osobni dokumenti (4).

Nakon prilaganja traženih isprava svaki ispitanik dobiva kontrolni list koji je potom obavezan predati nadzorniku na daljnje postupanje.

Formalni početak pregleda zapravo započinje identifikacijom vozila gdje se izlistani podaci u ispravama uspoređuju sa stvarnim stanjem predmetnog prijevoznog sredstva.

Prilikom ovog dijela procesa provjeravaju se također i sigurnosne i tehničke karakteristike poput sigurnosnih pojaseva, rezervne opreme i sličnog.

Sljedeći vrlo bitni element provjere predstavlja kontrola kočnica prilikom koje se ispituje kočiona sila na prednjoj i zadnjoj osovini. Svaki ispitanik mora zadovoljiti određene minimalne zahtjeve kako si se osigurala maksimalna sigurnost u prometu.

Kada je i ovaj dio pregleda uspješno obavljen tada slijedi pregled vozila na kanalu gdje se vozilo diže na povišenu razinu radi nastavka  mehaničkog dijela pregleda.

U ovom slučaju pregledavaju se svi elementi podvozja, zglobovi, pragovi i ispušni sustav kako bi se utvrdila moguća oštećenja koja bi eventualno ugrozila status vozila prilikom vožnje u prometu.

Kako bi se osigurala efikasnost potrošnje goriva i pozitivan utjecaj vozila na okoliš, ono se potom upućuje na EKO-test prilikom kojeg se ispituje ispušni sustav i analizira kemijskih sastav tvari sadržan u ispuhu vozila.

Ako je razina štetnih plinova prevelika, tada se ispitanik upućuje na prikladnu korekciju ovog segmenta u danom vremenskom roku.

Sljedeća mjera regulacije sigurnosti osobnog vozila uobličena je u okviru pregleda kočione tekućine i zahtijeva od ispitanika minimalnu propisanu temperaturu točke ispravanja od 155˙C stupnjeva.

U nastavku se vrši pregled svjetala prilikom kojeg se pregledava intenzitet i usmjerenost svjetala te sami postotak nagiba koji se kreće u rasponu od 1% do 1,3%.

Kada je svaki aspekt pregleda obavljen tada se izdaje završna ocjena ispravnosti vozila i ispisuje zapisnik koji se detaljno obrazlaže vozaču.

U slučaju ispravnosti vozila, ono se upućuje na registraciju.

Cijena pregleda i naknade

Specifično cjenovno obilježje tehničkog pregleda regulira se posebnim pravilnikom koji diktira visinu naknada za tehnički pregled i druge poslove koji se obavljaju prilikom boravka u stanici za tehnički pregled vozila (4).

Prema tome pravilniku cijene naknade za redovni i izvanredni tehnički pregled osobnog automobila, priključnog vozila ili traktora iznosi 152,57 kuna.

Ako se pak klasificirate kao vlasnici mopeda, motocikla ili lake prikolice tada ćete morati za ovu vrstu pregleda izdvojiti 92,67 kune. Što se pak preventivnog tehničkog pregleda tiče, vlasnici osobnog automobila moraju za njega biti spremni izdvojiti 72,84 kune.

U ovom slučaju osobe koje prometuju mopedima i motociklima proći će opet jeftinije te će stoga morati platiti 53,01 kune.

Ono što je iznimno važno napomenuti jest činjenica kako su ovi iznosi podložni obračunavanju PDV-a, a uz to svi vlasnici vozila prilikom tehničkog pregleda morat će još izdvojiti dodatni novac za eko test, naknadu za ceste i posebne naknade za okoliš.

Što trebamo zapamtiti

Naposljetku valja zaključiti kako je tehnički pregled iznimno bitan proces koji osigurava maksimalnu sigurnost vozila u prometu.

Svaki građanin Republike Hrvatske dužan je proći kroz ovaj proces kako bi se utvrdile eventualne greške i omogućile pravodobne korekcije.

Za mnoge osobe tehnički pregled ipak predstavlja mukotrpan i naporan proces koji od njih iziskuje mnoštvo vremena i novca.

Usprkos tome na nama ostaje dobro se pripremiti  i nadati se najboljem mogućem ishodu.

autor teksta: Mateo Belir, mag.cult


Ostavi komentar

Prije ostavljanja komentara pročitajte Pravila komentiranja i propise unutar čl. 94 Zakona o elektroničkim medijima.