Početna Posao Uloga inovacijskog menadžera u poduzeću
Posao

Uloga inovacijskog menadžera u poduzeću

Podijeli
Uloga inovacijskog menadžera u poduzeću
Podijeli

Osnovni cilj ovog članka je odgovoriti na pitanja i donijeti zaključke na temu uloge menadžera u organizaciji, ali i zaposlenika u inovacijskom procesu i  međustrukturnim timovima.

Prema jednom istraživanju (McKinsey, 2008.) većina menadžera spominje inovacije u kontekstu rasta i razvoja poduzeća, no tada je 19% menadžera striktno istaknulo kako inovacije nisu dio strateškog planiranja njihovih poduzeća…

Bilo bi zanimljivo čuti razmišljanja tih menadžera danas, nakon 11 godina. Vjerujem kako u sadašnjosti nema ni jednog člana neke organizacijske strukture koji ne bi uvrstio inovacije u razvojnu strategiju te organizacije.

 

Uloga menadžera u okruženju koje razmišlja – vođenje i upravljanje ljudima

Rukovoditelji inovativnosti u svojoj organizaciji u pravilu imaju dvije moguće uloge, a to su uloge inovacijskog ili inovativnog menadžera.

Prema De Meyu inovacijski menadžer je osoba koja vodi i potiče istraživanje budućih poslovnih prilika za poduzeće. (De Mey, 2017.)

Preciznije, inovacijski menadžer upravlja na više razina; treba znati rukovoditi ljudima, poticati razvoj i shvatiti potencijal, dakle pravilno ekipirati i organizirati odgovarajuće timove, zatim nadgledati poslovne procese i pratiti napredak pojedinaca, timova, ali i na razini cijelog poduzeća, i konačno znati izgrađivati poslovne inovacije uz društvenu svjesnost unutar i van poduzeća.

Za razliku od inovacijskog, inovativni menadžer sam aktivno sudjeluje u tim razinama,  a prvenstveno ima zadatak promatrati svoju poslovnu okolinu, uočiti i prepoznavati mogućnosti te prilike za novim inovacijama. (Bulc, Lah Poljak, 2018.)

Uloga rukovodstva, a time i menadžera u inovativnom sredinama, smanjuju se u smislu davanja točnih uputa, a povećavaju u smislu pravilnog usmjeravanja, koordinacije, zatim motivacije i naravno točne i jasne komunikacije. (Bulc, Lah Poljak, 2018.)

 

Uloga zaposlenika u inovacijskom procesu u okruženju koje razmišlja?

Svaki zaposlenik može biti dio inovacije. Za sprovođenje inovativnosti prije svega potrebni su zaposlenici koji imaju razne sposobnosti iz kojih može nastati inovacija.

Prema Bulc i Lah Poljak, to kod pojedinaca ponajprije znači iskorištavanje dostupnog ljudskog kapitala. (Bulc, Lah Poljak, 2018.)

Slika 1 - ljudski kapital pojedinca prema Bulc i Lah Poljak
Slika 1 – ljudski kapital pojedinca prema Bulc i Lah Poljak

Uz pravilno koordiniranje, motiviranje i usmjeravanje od strane rukovodstva organizacije, timovi mogu kroz mrežni pristup komunikacije biti učinkovitiji i takvim pristupom može sudjelovati veći broj zaposlenika. U nekim organizacijama uključuje se barem 30% zaposlenih u strateško promišljanje. (Bulc, Lah Poljak, 2018.)

Sve je učestalije sastavljanje timova s pojedincima različitih profila iz različitih organizacijskih segmenata i hijerarhijskih struktura, tzv. međustrukturni timovi.

 

Koje su prednosti djelovanja međustrukturnih timova? Koji su najveći izazovi u upravljanju takvim timovima?

Svaki tim čine pojednici. Kod kvalitetnog upravljanja inovativnošću bitno je ukomponirati sve pojedince i oblikovati u najprimjereniji tim. Zbog toga sve više se izgrađuju međustrukturni timovi. To su timovi koji spajaju različite profile pojedinaca, različita zanimanja pojedinaca, različiti segmenti i organizacijske role. (Bulc, Lah Poljak, 2018.)

Prednosti su što probleme rješava tim, a ne pojedinac, zatim što se rješavaju problemi različitih segmenata i radnih mjesta, a članove se potiče na samostalno djelovanje.

Participativni model, kao osnovno sredstvo za upravljanje međustrukturnih timova, ostvaruje razvijanje kolektivne svijesti i kreaciju poslovnih rješenja kroz komunikacijsku infrastrukturu kao podlogu za to. (Bulc, Lah Poljak, 2018.)

Najveći izazovi su kako sve pojedince prilagoditi na takav kolektiv, odnosno odmaknuti ih od autokratskog i organizacijsko strukturnog načina promišljanja i donošenja odluka.

Izazov je i pravilan izbor članova tima, koji treba uključivati određeni broj zaposlenih uz pravilan odnos svih segmenata pojedinaca.

 

Zašto suvremeni menadžer mora biti u potpunosti razvijena osobnost?

Suvremeni menadžer treba imate razvijene i kvalitetne sposobnosti kako bi iste mogao znati i primjećivati na svojim zaposlenicima.

Svaki pojedinac ima svoj jedinstveni skup osobina.

Kvalitetan menadžer to razumije, promatra i koristi kako bi motivirao svoje zaposlenike, kako bi pravilno dodjeljivao određene zadatke ili radne uloge, kako bi radio kvalitetne timove s pojedincima čije osobnosti si možda više odgovaraju. Isto tako može predvidjeti reakcije i ponašanje zaposlenike i reagirati proaktivno.

Na taj način smanjuje tenzije i napetosti, doprinosi boljoj atmosferi, povećava efikasnost, potiče kreativnost itd…

Dakle, dobar menadžer razumije osobnosti svojih kolega, suradnika i klijenata, a da bi to mogao mora prvo poznavati i svoju osobnost.(Van Edwards, 2019.)

 

Zaključak

Možemo zaključiti kako je uloga menadžera i rukovodstva organizacije, koja ima inovacijske ciljeve u svojoj strategiji, vrlo bitna.

Rukovodeći kadar, odnosno menadžment treba prepoznati karakteristike i potencijal pojedinca, zatim organizirati kvalitetne međustrukturne timove s različitim talentima i karakteristikama i organizacijskim pozicijama tim pojedinaca.

Nakon toga ti timovi trebaju biti usmjeravani, dobro koordinirani i imati kvalitetnu komunikacijsku mrežu, a to također treba osigurati menadžer.

Kako bi to sve kvalitetno odradio i sam mora imati dovoljno razvijenu osobnost, dakle treba poznavati sebe i raditi na sebi.

Tako bi posljedično mogao razumjeti druge osobnosti i kapital zaposlenika te dodatno i na taj način osigurati kvalitetan i neometan protok kreativnosti i rada te isto tako kompletno kvalitetno radno okruženje.

 

Izvori i literatura:

  1. McKinsey: Joanna Barsh, Marla M. Capozzi, and Jonathan Davidson (2008): Leadership and innovation, https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/leadership-and-innovation [pristup 06.12.2019.]
  2. Nick De Mey, (2017): How to hire an innovation manager, https://www.boardofinnovation.com/blog/hire-an-innovation-manager-hiring-guide-interview-form/ [pristup 06.12.2019.]
  3. Bulc, V., Poljak Lah, E. (2011): Priručnik predmeta Inovativni in inovacijski menadžment (update 2018)
  4. Vanessa Van Edwards (2019): How to Be a Good Manager: A Guide for Every Personality Type, https://www.scienceofpeople.com/how-to-be-a-good-manager/ [pristup 06.12.2019.]
Podijeli

Ostavi komentar

Odgovori

Prije komentiranja pročitajte Pravila komentiranja i propise unutar čl. 94 Zakona o elektroničkim medijima.

Slični članci

Može li se uplatiti novac na zaštićeni račun?

Prema važećim zakonskim propisima, uplata novca na zaštićeni račun može se izvršiti,...

Kako napraviti plan štednje?

Da biste napravili zaista efektivan plan štednje, prvo je potrebno odrediti jasne...

Kako provjeriti radni staž preko interneta?

U Hrvatskoj možete provjeriti svoj radni staž online putem službenih digitalnih servisa....

Znate li kako se računaju dani bolovanja u Hrvatskoj?

U Hrvatskoj, dani bolovanja i njihovo obračunavanje regulirani su Zakonom o zdravstvenom...

Koliko se novca smije nositi preko granice? Imamo odgovor i pojašnjenje

Kada prelazite granicu Hrvatske, možete nositi ili unositi gotovinu u iznosu do...

Kako provjeriti braniteljske dionice?

Članak 131. Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata definira pravo na...

Evo kako uštedjeti novac od plaće

Da biste uštedjeli novac od plaće, ključno je postaviti realan mjesečni proračun...

Je li srednja škola obavezna u Hrvatskoj?

U Hrvatskoj, srednjoškolsko obrazovanje nije zakonski obavezno, no predstavlja važan korak u...