Vraćanje mobitela na tvorničke postavke (vodič i upute za različite uređaje/operativne sustave)

vraćanje na tvorničke postavke

Izraz „vraćanje na tvorničke postavke“ sigurno je poznat mnogobrojnim korisnicima pametnih telefona.

Najčešće ga se spominje kad su na samom uređaju utvrđeni određeni problemi zbog kojih operativni sustav ne radi kako bi trebao.

Korisnik pametnog telefona u toj situaciji najprije mora pokušati riješiti poteškoće s alatima koji su mu dostupni unutar različitih izbornika ili aplikacija.

U slučaju da se ništa ne događa, jedina preostala opcija je vraćanje mobitela na tvorničke postavke.

 

Definicija vraćanja na tvorničke postavke

S obzirom na to da se radi o krajnjoj mjeri, vraćanje na tvorničke postavke predstavlja naredbu koja radi poprilično velike promjene na vašem pametnom telefonu.

Definicija ovog postupka bila bi da se radi o brisanju korisničkih podataka s elektroničkog uređaja tj. ponovnom pokretanju softvera koje cilja na vraćanje uređaja na originalne postavke proizvođača.

 

Prisilno resetiranje ili vraćanje na tvorničke postavke?

Ono što može izazvati dodatne dileme kod korisnika je postupak prisilnog resetiranja pametnog telefona poznat i kao „hard reset“. Njega se svakako ne smije miješati s vraćanjem na tvorničke postavke.

Prisilno resetiranje je postupak ponovnog pokretanja telefona koji ne utječe na korisničke podatke koji su spremljeni. S druge strane, vraćanje na tvorničke postavke briše sve korisničke i spremljene podatke s telefona.

Ovo je vrlo velika razlika koja naznačuje kad bi se navedeni postupci trebali koristiti.

Prisilno resetiranje telefona radit ćete kad operativni sustav trenutno nije responzivan, kad se nešto „zablokiralo“, kad primijetite da nešto izaziva poteškoće u radu telefona, kad se zatvaranje otvorenih aplikacija ne može provesti ili kad pomoću drugih alata nikako ne možete riješiti nastali problem.

Naravno, prije uvijek trebate pokušati redovni način resetiranja pametnog telefona, a prisilno resetiranje je u slučaju kad vam operativni sustav uopće ne dopušta kretanje po izbornicima ili kad se zaslon „zamrznuo“.

Postupak prisilnog resetiranja donekle je sličan kod Android i iOS telefona.

iOS je operativni sustav tvrtke Apple koji možemo naći na iPhone telefonima i na njima se prisilno resetiranje vrši na sljedeći način:

  1. Jednom pritisnite gumb za pojačavanje zvuka
  2. Zatim jednom pritisnite gumb za smanjivanje zvuka
  3. Na drugoj strani telefona pritisnite dostupni gumb („Sleep/Awake“ gumb) i držite toliko dugo dok se ne pojavi Appleov logo i onda pustite. Tijekom ovog postupka pojavit će vam se određeni odabiri na zaslonu, no njih slobodno zanemarite.

Kratak i vrlo jasan opis postupka također možete dobiti na službenim stranicama Applea (1).

Android je Googleov operativni sustav za pametne telefone i u Hrvatskoj većina korisnika ima upravo takve uređaje, stoga će prisilno resetiranje na njima biti mnogima poznato.

Ono se izvodi na sljedeći način:

  1. Istovremeno pritisnite gumbove za pojačavanje i smanjivanje zvuka (uglavnom se nalaze na istoj strani)
  2. Dok tako držite gumbove za zvuk, istovremeno pritisnite gumb za uključivanje telefona („Power“ gumb) i držite ga 15 sekundi.

Nakon odrađivanja prisilnog resetiranja, u obje varijante će vam se telefon ugasiti i ponovno pokrenuti, a kad se učitaju sve aplikacije provjerit ćete ako ste otklonili problem.

 

Kada napraviti vraćanje na tvorničke postavke?

Kao što smo vidjeli, prisilno resetiranje nije toliko drastičan potez jer vam svi spremljeni podaci ostaju te ćete ih nakon ponovnog uključivanja telefona ponovno moći koristiti.

Kod vraćanja na tvorničke postavke oni se nepovratno gube.

 

O kakvim se ovdje podacima radi?

Brisanje svih podataka koje se automatski radi s vraćanjem na tvorničke postavke možda zvuči previše apstraktno ili kao nešto ne toliko važno, no to sigurno nije tako u praksi.

Navest ćemo u nastavku bez kojih se podataka ostaje nakon odrađivanja vraćanja na tvorničke postavke:

  • instalirane aplikacije
  • instalirani softveri
  • lozinke
  • korisnički računi
  • podaci spremljeni na internu memoriju – fotografije, videoklipovi, dokumenti
  • spremljeni kontakti.

Kad to prenesemo u praksu, dobit ćemo situaciju koju ćemo ukratko upisati.

Proveli ste kao korisnik vraćanje na tvorničke postavke. Kad se postupak odradi i uključite telefon, vi više nemate podatke koje ste imali prije.

 

Imali ste Facebook aplikaciju sa svojim korisničkim profilom?

Nakon vraćanja na tvorničke postavke Facebook aplikacija će vam se izbrisati. To znači da ćete ju ponovno morati instalirati i ponovno se prijaviti na svoj korisnički račun.

 

Imali ste više korisničkih profila na raznim aplikacijama i web stranicama?

Sada ćete morati na njima ponovno odraditi sve prijave i ponovno unijeti sve lozinke. Zapravo, već kod prvog uključenja telefona nakon odrađenog vraćanja na tvorničke postavke ponovno ćete morati odabrati svoj Google ili Apple korisnički račun i iznova raditi postavke.

 

Imali ste spremljene obiteljske fotografije, videoklipove s putovanja ili važne dokumente za posao?

Nažalost, sve ovo bit će obrisano.

Popis kontakata je svima nešto najvažnije na telefonu. Vraćanje na tvorničke postavke će sve te unose u cijelosti izbrisati.

Namjerno smo naveli što se sve briše s vraćanjem na tvorničke postavke jer prije donošenja odluke da ćete ga provesti obavezno se mora napraviti jedan dodatni postupak – backup podataka.

Dakle, sve što se briše s vraćanjem na tvorničke postavke može se sačuvati ako prethodno odradite backup podataka tj. spremite sve trenutne podatke kako bi ih kasnije mogli ponovno vratiti.

Ako backup podataka ne odradite, nepovratno će vam svi podaci biti izgubljeni tako da je ovo nužna predradnja.

Backup podataka možete raditi na razne načine i svakako provjerite ovu opciju na svom telefonu unutar postavki.

 

Kada raditi vraćanje na tvorničke postavke?

Definirali smo da se prisilno resetiranje telefona radi kad su u pitanju trenutni problemi s responzivnosti operativnog sustava koji bi se trebali otkloniti s ovim jednostavnim postupkom.

Vraćanje na tvorničke postavke trebalo bi se raditi radi ipak nekih ozbiljnih poteškoća.

Primijetite li da vam se telefon uvijek „zamrzava“ prilikom vraćanja na početni zaslon, konstantne probleme sa skrolanjem kod sadržaja web stranica ili aplikacija, često „zamrzavanje telefona“ ili učestale glitcheve (kratkotrajne smetnje) kod aplikacija, web stranica ili izbornika, to svakako može biti znak za uzbunu.

Odlučite se na vraćanje na tvorničke postavke kada postoje stalni problemi u funkcioniranju operativnog sustava na telefonu i kada iste niste uspjeli otkloniti pomoću dostupnih alata, optimizacije sustava, preuzimanja novih ažuriranja, aplikacija ili kad zaista mislite da vam je telefon zaražen virusom ili ostalim oblicima malwarea.

 

Evo kako napraviti vraćanje na tvorničke postavke kod iOS-a

Postupak vraćanja na tvorničke postavke ima isti učinak i kod Android i kod iOS pametnih telefona, samo drugačije izgleda hodogram unutar postavki.

Vraćanje na tvorničke postavke koje ćemo navesti u nastavku odnosi se na sve Appleove uređaje koji imaju iOS operativni sustav. To su iPhone, iPad ili iPod uređaji.

Na svojem iPhoneu napravite sljedeće korake za vraćanje na tvorničke postavke:

  1. Otvorite „Settings“/„Postavke“ aplikaciju
  2. Kliknite na „General“/„Općenito“
  3. U nastavku odaberite „Transfer or Reset (Device)“/“Prenesite ili resetirajte (uređaj)“
  4. U slučaju da vas pita, unesite šifru ili Apple ID lozinku
  5. Pričekajte nekoliko minuta da uređaj odradi potpuno brisanje podataka.

Detaljne upute za ovaj postupak možete naći na ovoj poveznici s Appleove službene stranice (2).

 

Kako napraviti vraćanje na tvorničke postavke kod Android pametnih telefona?

Kod Appleovih uređaja vraćanje na tvorničke postavke je unificirano, dok je kod Android pametnih telefona mali problem što postoji veliki broj proizvođača.

Ovime se ne komplicira vraćanje na tvorničke postavke, no postupak će imati nešto drugačije korake kod različitih modela, bilo da se radi o Xiaomi, Samsung, Nokia, Motorola, Huawei ili nekom drugom pametnom telefonu.

Različitost u koracima većinom se odnosi na drugačije nazive izbornika unutar kojih se morate nalaziti.

U nastavku donosimo hodogram vraćanja na tvorničke postavke koji vrijedi kod velikog broja Android pametnih telefona:

  1. Otvorite „Settings“/“Postavke“ aplikaciju
  2. Otvorite „System“/“Sustav“ izbornik
  3. Kliknite na „Reset options“/“Poništavanje opcija“
  4. Odaberite „Erase all data (factory reset)“/“Izbriši sve podatke (vraćanje na tvorničke postavke)“
  5. Kliknite na „Erase all data“/“Izbriši sve podatke“
  6. Unesite svoj PIN ili lozinku ako vas se to pita.
  7. Završno potvrdite postupak.

Google postupak vraćanja Android uređaja na tvorničke postavke (što uključuje i tablete) vrlo detaljno opisuje i daje korisne savjete pa preporučujemo da na pažljivo pročitate koje sve predradnje morate učiniti (3).

Provjerite i:

Kako napraviti Instagram račun

Kako instalirati viber

Prvo računalo na svijetu

 

Što možemo zaključiti

Možemo zaključiti da postupak vraćanja na tvorničke postavke treba provesti samo ako vaš pametni telefon kontinuirano ima velike poteškoće u radu.

Ako imate kontinuiranih poteškoća u radu vašeg mobilnog uređaja najbolja ideja je prvo nazvati ovlašteni servis ili vašeg operatera.

Za sve manje probleme najprije pokušajte napraviti obično resetiranje uređaja ili ga prisilno resetirajte.

Vraćanje na tvorničke postavke razlikuje se kod Android i iOS pametnih telefona, no u obje varijante radi se o trajnom brisanju svih vaših podataka pa obavezno napravite njihov backup kako ih ne bi nepovratno izgubili.