Najfiniji restani krumpir – vaši gosti će poludjeti!

restani krumpir na tanjuru

Kome ne idu zazubice čim se spomene restani krumpir?!?

Općenito, krumpir je jedna od najviše konzumiranih namirnica diljem cijele planete. Hrvati će ove godine pojesti 120 tisuća tona krumpira. (1)

Prema jednoj anketi jedan Hrvat prosječno godišnje pojede oko 40 kilograma krumpira. (2) Što se tiče omjera i načina čini se kako se podjednako jede pečeni kuhani krumpir.

Stoga ne čudi što je restani krumpir jedan od omiljenih načina pripreme. Ovdje smo za vas izdvojili najukusniji i najbolji recept za restani krumpir.

 

Što je uopće restani krumpir?

Restani krumpir je naziv za pripremu krumpira na tradicionalni način kako su to pripremale naše bake, a to uključuje kuhanje krumpira, rezanje na kriške te miješanje s lukom i lagano dinstanje.

Gotovo da ne postoji ni jedna starija knjiga ili kuharica s receptima koja nema recept za restani krumpir.

Šteta to je popularnost tog načina pripreme krumpira pala ponajviše zbog drugih bržih i lakših načina pripreme. Naravno, krumpir s takvim načinima pripreme nije okusom ni blizu restanom krumpiru.

 

Povijest i porijeklo restanog krumpira

Prema međimurskim kuharicama kalapajsani kalamper, odnosno kalapajsani krumpir, najčešće se posluživao s krvavicama. U susjednoj Sloveniji česti su nazivi: tenstan krompir, pražen krompir, renstan krompir.

Tamo je to također tradicionalan način pripreme krumpira, no postoje različiti načini pripreme krumpira i luka i kod ostalih zemalja u srednjoj i istočnoj Europi.

Naziv restani je vjerojatno preuzet od njemačke riječi rosten. Dostupni povijesni meniji iz razdoblja Austro-Ugarske Monarhije u sebi su imali recepte za pripremu restanog krumpira.(3)

 

Najukusniji recept za restani krumpir

svježi krumpir u vrećici

Ovdje se radi o jednostavnom i brzom receptu za restani krumpir. Pokušajte ga tako poslužiti vašoj obitelji i gostima i čuti ćete samo odlične komentare!

Vrijeme pripreme: 40-60 min

Broj porcija: 5

Sastojci:

  • 1 kg krumpira
  • 1 glavica luka
  • sol
  • Vegeta
  • papar
  • ½ žličice slatke ili ljute mljevena paprika
  • mast ili ulje
  • 50 ml vode ili temeljca

 

Priprema:

  1. Krumpire podjednake veličine operite te neoguljene stavite kuhati u hladnu vodu s dodatkom žličice soli. Mladi krumpir kuha se od 10 do 15 minuta, a stariji od 20 do 25 minuta. Krumpir je kuhan kada ga lako možete probosti vilicom.
  2. Kuhani krumpir ogulite i izrežite na ploške ili kockice, a djelomično ga možete i zgnječiti vilicom.
  3. U lonac ulijte masti ili ulja da pokrije dno te dinstajte sitno sjeckani luk na srednjoj vatri dok omekša i poprimi zlatno smeđu boju. Na luk dodajte prethodno skuhani usitnjeni krumpir, začine i vodu ili temeljac te kuhajte pokriveno na laganoj vatri otprilike 12-15 minuta uz povremeno miješanje.
  4. Ako ste u žurbi i nemate dovoljno vremena možete preskočiti zadnji korak s dodavanjem tekućine. Tada luk, krumpir i začine miješajte na laganoj vatri nekoliko minuta.

dinstanje krumpira

restani krumpir uz punjeni patlidžan

Restani krumpir poslužite uz pečeno meso, a ukoliko je prilog uz ribu, za pripremu koristite maslinovo ulje. Mi smo ga poslužili uz patliđan punjen povrćem i mljevenim mesom.

Po želji pospite sa sjeckanim peršinom ili ružmarinom.

Dobar tek!

 

Nutritivne vrijednosti krumpira

Sada kada znate kako spremiti restani krumpir možete se upoznati i s nutritivnim vrijednostima.

Jedan pečeni krumpir prosječne srednje veličine od 173 grama, uključujući i kožu, sadrži  ukupno 161 kaloriju i sljedeće: (4)

  • Masnoće: 0,2 grama
  • Proteini: 4,3 grama
  • Ugljikohidrati: 36,6 grama
  • Vlakna: 3,8 grama
  • Vitamin C: 28% RDI
  • Vitamin B6: 27% RDI
  • Kalij: 26% RDI
  • Mangan: 19% RDI
  • Magnezij: 12% RDI
  • Fosfor: 12% RDI
  • Niacin: 12% RDI

Kada se konzumira u primjerenim količinama može biti izvrstan dodatak vašem prehrambenom planu jer sadrži vlakna i dosta hranjivih sastojaka.

 

Zaključak – restani krumpir je odličan dodatak jelima

Restani krumpir može postati i vaš odabir kao prilog jelima. Ako vam je pomfrite ili kuhani krumpir dosadio možete probati s restanim krumpirom.

Priprema jela možda traži  nešto više vremena, ali čim probate shvatit ćete kako se isplatilo.

Kada se jede umjereno krumpir je zdrava i kvalitetna namirnica i odličan dodatak jelima. Možete saditi i uzgajati vlastiti, a i vrlo je lagan za skladištenje jer može dugo stajati u raznim uvjetima.