Sladoled: kalorije, nutritivne vrijednosti, deblja li, zdrava verzija…

sladoled

Sladoled je većini ljudi na svijetu omiljena poslastica, naročito tijekom toplijih mjeseci jer je kremast, hladan i sladak.

Međutim, kao mnoge ukusne poslastice kojima teško odolijevamo, i ova je prepuna kalorija, šećera i masti.

Naravno, sve to nas dovodi do razmišljanja o potencijalnim nedostacima ove ukusne slastice – odnosno možemo li ju uključiti unutar plana zdrave prehrane i hoće li nas udebljati..?

Prije nego dođemo do toga provjerit ćemo koliko kalorija ima sladoled i njegove ostale nutritivne vrijednosti. Također, pri kraju ćemo dodati primjer recepta za zdrav domaći sladoled.

Ukratko:

  • Točan broj kalorija ovisi o sastojcima i vrsti sladoleda
  • Pa tako 100 grama sladoleda može imati od cca 90 pa sve do cca 430 kalorija
  • Većina tih kalorija je od ugljikohidrata (šećera) i masti

 

Sladoled kalorije i nutritivne vrijednosti

Precizan broj kalorija u pojedinom sladoledu ovisi vrsti i proizvođaču, odnosno o sastojcima. Kod svih sladoleda većinu kalorija čine ugljikohidrati (šećeri) i masti.

Valja naglasiti kako razlike mogu biti itekako velike. Tako da od niže navedenih sladoleda postoje sladoledi od 94 kalorija do 428 kalorija na 100 grama proizvoda.

Evo kako to izgleda u grafičkom prikazu. Detalji nutritivnih sadržaja po sladoledu su niže.

sladoledi kalorije

 

Broj kalorija i ostalih nutritivnih vrijednosti na 100 grama različitih vrsta sladoleda

Ovdje smo izdvojili najčešće konzumirane sladolede i naveli njihove nutritivne vrijednosti. (1)


King Chocolate Obsession

=> Kalorije: 428 kcal

=> Masti: 29,0

=> Ugljikohidrati: 37,0

=> Od toga šećeri: 34,0

=> Proteini: 4,0


King Classic 30% manje šećera

=> Kalorije: 322 kcal

=> Masti: 22,0

=> Ugljikohidrati: 25,0

=> Od toga šećeri: 17,0

=> Proteini: 4,5


King Double

=> Kalorije: 427 kcal

=> Masti: 31,0

=> Ugljikohidrati: 33,0

=> Od toga šećeri: 31,0

=> Proteini: 4,3


King Obsession

=> Kalorije: 426 kcal

=> Masti: 29,0

=> Ugljikohidrati: 36,0

=> Od toga šećeri: 33,0

=> Proteini: 4,0


King Ruby

=> Kalorije: 369 kcal

=> Masti: 24,0

=> Ugljikohidrati: 32,0

=> Od toga šećeri: 30,0

=> Proteini: 5,5


King Experience pistacija i lješnjak

=> Kalorije: 304 kcal

=> Masti: 20,0

=> Ugljikohidrati: 27,0

=> Od toga šećeri: 25,0

=> Proteini: 4,9


King Inspiration biskvit, čokolada i lješnjak

=> Kalorije: 336 kcal

=> Masti: 22,0

=> Ugljikohidrati: 29,0

=> Od toga šećeri: 27,0

=> Proteini: 5,2


King Sladoled karamela

=> Kalorije: 296 kcal

=> Masti: 18,0

=> Ugljikohidrati: 29,0

=> Od toga šećeri: 26,0

=> Proteini: 4,3


Ledo Twice čokolada vanilija

=> Kalorije: 156 kcal

=> Masti: 6,6

=> Ugljikohidrati: 21,0

=> Od toga šećeri: 17,0

=> Proteini: 3,3


Ledo Quattro chocomania

=> Kalorije: 200 kcal

=> Masti: 9,4

=> Ugljikohidrati: 24,0

=> Od toga šećeri: 22,0

=> Proteini: 3,6


Ledo Twice šumsko voće, vanilija, punč

=> Kalorije: 140 kcal

=> Masti: 5,1

=> Ugljikohidrati: 21,0

=> Od toga šećeri: 17,0

=> Proteini: 2,3


Ledo Quattro classic

=> Kalorije: 212 kcal

=> Masti: 11,0

=> Ugljikohidrati: 24,0

=> Od toga šećeri: 22,0

=> Proteini: 3,7


Ledo Quattro fantasy

=> Kalorije: 206 kcal

=> Masti: 11,0

=> Ugljikohidrati: 23,0

=> Od toga šećeri: 21,0

=> Proteini: 3,6


Ledo Kornet šumsko voće, stracciatella

=> Kalorije: 265 kcal

=> Masti: 12,0

=> Ugljikohidrati: 36,6

=> Od toga šećeri: 26,0

=> Proteini: 2,8


Ledo Macho vanilija nugat

=> Kalorije: 397 kcal

=> Masti: 27,0

=> Ugljikohidrati: 34,0

=> Od toga šećeri: 31,9

=> Proteini: 4,5


Ledo Lino lada duo

=> Kalorije: 428 kcal

=> Masti: 31,0

=> Ugljikohidrati: 32,0

=> Od toga šećeri: 30,0

=> Proteini: 5,8


Ledo Maximo

=> Kalorije: 337 kcal

=> Masti: 19,2

=> Ugljikohidrati: 35,5

=> Od toga šećeri: 26,7

=> Proteini: 5,6


Ledo Plazma Sandwich

=> Kalorije: 325 kcal

=> Masti: 16,0

=> Ugljikohidrati: 40,0

=> Od toga šećeri: 23,0

=> Proteini: 5,1


Ledo Snjeguljica

=> Kalorije: 238 kcal

=> Masti: 15,2

=> Ugljikohidrati: 21,3

=> Od toga šećeri: 19,9

=> Proteini: 4,0


Ledo Kontiki

=> Kalorije: 94 kcal

=> Masti: 0,0

=> Ugljikohidrati: 23,0

=> Od toga šećeri: 20,0

=> Proteini: 0,3


Ledo Bubi

=> Kalorije: 114 kcal

=> Masti: 0,0

=> Ugljikohidrati: 28,0

=> Od toga šećeri: 25,0

=> Proteini: 0,0


Ledo Kapri

=> Kalorije: 292 kcal

=> Masti: 15,0

=> Ugljikohidrati: 35,0

=> Od toga šećeri: 24,0

=> Proteini: 4,0


Gelatissimo čokolada, vanilija

=> Kalorije: 283 kcal

=> Masti: 13,9

=> Ugljikohidrati: 35,0

=> Od toga šećeri: 22,0

=> Proteini: 4,0


Snickers Sladoled

=> Kalorije: 338 kcal

=> Masti: 20,0

=> Ugljikohidrati: 35,0

=> Od toga šećeri: 26,0

=> Proteini: 5,7


Sladoled Twix

=> Kalorije: 286 kcal

=> Masti: 14,2

=> Ugljikohidrati: 36,4

=> Od toga šećeri: 29,2

=> Proteini: 2,8


Mars Sladoled

=> Kalorije: 275 kcal

=> Masti: 14,9

=> Ugljikohidrati: 31,8

=> Od toga šećeri: 24,9

=> Proteini: 3,1


Milka Sladoled vanilla & chocolate

=> Kalorije: 350 kcal

=> Masti: 23,0

=> Ugljikohidrati: 33,0

=> Od toga šećeri: 29,0

=> Proteini: 3,4


Toblerone Sladoled

=> Kalorije: 365 kcal

=> Masti: 22,0

=> Ugljikohidrati: 37,0

=> Od toga šećeri: 34,0

=> Proteini: 3,9


Ben & Jerry’s strawberry cheesecake

=> Kalorije: 243 kcal

=> Masti: 14,0

=> Ugljikohidrati: 27,0

=> Od toga šećeri: 24,0

=> Proteini: 3,3


Oreo Sladoled vanilija s komadićima keksa

=> Kalorije: 290 kcal

=> Masti: 15,0

=> Ugljikohidrati: 35,0

=> Od toga šećeri: 24,0

=> Proteini: 3,2


Highlife vanilija

=> Kalorije: 130 kcal

=> Masti: 6,3

=> Ugljikohidrati: 17,0

=> Od toga šećeri: 4,8

=> Proteini: 5,3


Highlife čokolada

=> Kalorije: 134 kcal

=> Masti: 6,1

=> Ugljikohidrati: 18,0

=> Od toga šećeri: 5,6

=> Proteini: 5,5


Kinder bueno sladoled

=> Kalorije: 340 kcal

=> Masti: 19,0

=> Ugljikohidrati: 36,0

=> Od toga šećeri: 26,0

=> Proteini: 4,9

 

Što treba znati?

U većini slučajeva vrhunski sladoledi koji se prerađuju kako bi imali bogatiji i kremastiji okus od uobičajenog sladoleda – istovremeno sadrže više šećera, masti i kalorija.

Isto tako, nije neuobičajeno kako se proizvodi s malo masnoće ili bez dodanog šećera često promoviraju kao zdraviji, ali oni mogu sadržavati približno isti broj kalorija kao i „obični“ sladoled.

Pored toga, proizvodi bez dodanog šećera obično imaju neke zaslađivače poput šećernih alkohola, što kod nekih osoba može uzrokovati probavne smetnje, uključujući nadutost i plinove. (2)

Dobre strana je što većina sladoleda sadrži fosfor i kalcij, pružajući oko 10% dnevne vrijednosti (DV) po 65 grama sladoleda. Oba su minerala važna za rad mišića i zdravlje kostiju. (3)

Ipak, ovaj sadržaj minerala ne može zamijeniti činjenicu kako sladoled uglavnom ima velik broj kalorija i šećera.

 

Potencijalni nedostaci i opasnosti

Kao i većina obrađenih slastica, sladoled ima nekoliko mogućih nedostataka koje trebate imati na umu.

Visoke količine šećera

Nije tajna da je sladoled krcat šećerom, određene vrste sadrže 12–24 grama dodanog šećera u samo 65 g. (4)

Inače, preporuka je kako bi šećeri trebali imati manje od 10% udjela u konzumiranim kalorijama, a to bi bilo oko 50 g dnevno na prehranu od 2.000 kalorija. (5)

Dodatno, istraživanja povezuju prekomjerni unos šećera s više različitih problema po zdravlje, kao npr. pretilost, bolesti srca, dijabetes i masnu jetru. (6,7)

Dosta kalorija, malo kvalitetnih hranjivih sastojaka

Sladoled ima dosta kalorija, ali nudi malo hranjivih sastojaka – osim određenih količina minerala kalcija i fosfora.

Povremena konzumacija ne bi smjela uzrokovati nedostatak kvalitetnih hranjivih sastojaka, ali ako sladoled konzumirate prečesto i to umjesto voća, povrća ili cjelovitih žitarica onda uz višak kalorija, vaš organizam može biti deficitaran po pitanju neophodnih vitamina ili minerala.

Pored toga unos velikog broja kalorija može završiti dobivanjem viška kilograma.

Može sadržavati aditive

Mnoge vrste sladoleda uključuju sastojke poput umjetnih aroma i aditiva.

Činjenica je kako su određeni umjetni sastojci i konzervansi povezani s negativnim učincima na zdravlje, dok su drugi dokazano sigurni.

Pa je tako, Food and Drug Administration (FDA) nedavno zabranila sedam umjetnih aroma, s obzirom na njihovu povezanost s rakom u istraživanjima na životinjama. Ovi su spojevi bili čest sastojak  sladoleda i nekih drugih poslastica. (8,9)

Guar guma, koja se koristi za zgušnjavanje i teksturiranje hrane, također je čest sastojak mnogih vrsta sladoleda.. Općenito se smatra sigurnom, ali je povezana s određenim blagim nuspojavama, poput nadutosti, plinova ili grčeva. (10)

 

Može li sladoled biti dio zdrave prehrane?

Sasvim je prihvatljivo uživati ​​u povremenom desertu kao dijelu zdrave prehrane. Ključ je umjerenost!

Važno je za imati na umu kako iako se određene vrste s niskim udjelom masnoće ili s malim udjelom šećera mogu činiti zdravijim opcijama, one nisu nužno i hranjivije ili ponekad čak niže u broju kalorija kalorijske od ostalih – a pored toga mogu sadržavati i određene dodane umjetne sastojke.

Stoga, počnite s pažljivim i detaljnijim čitanjem opisa svih nutritivnih sastojaka!

Nadalje, možete vježbati pažljivo jesti kako biste uživali u svakom zalogaju. Sladoled zasigurno može biti dio uravnotežene i kvalitetne prehrane, ali važno je imati kontrolu nad veličinom porcija, odnosno biti umjeren u unosu kalorija.

 

Preporuke i recept za zdrav domaći sladoled

Kada kupujete sladoled, pažljivo provjerite nutricionističke vrijednosti i sastojaka. Kada je to moguće odaberite proizvode napravljene uglavnom od pravih sastojaka, poput vrhnja, mlijeka, kakaa ili zrna vanilije.

Pokušajte izbjegavati jako obrađene sladolede odabirom onih s manjim brojem sastojaka.

Možete i kod kuće napraviti sladoled s malo kalorija koristeći samo dva jednostavna sastojka:

  • 2 zrele banane, koje su oguljene, nasjeckane i smrznute
  • 4 žlice (60 ml) nezaslađenog mlijeka od badema, kokosa ili kravljeg

Sastojke miješajte u blenderu dok ne dobijete kremastu teksturu. Prema potrebi dodajte još mlijeka i stavite u zamrzivač da se stisne.

Ovaj sladoled ne sadrži dodani šećer ima manje kalorija, a više hranjivih sastojaka od običnog sladoleda.

 

Zaključak – koliko kalorija ima sladoled?

Ne možemo poreći kako sladoled nije ukusna i osvježavajuća poslastica. Međutim, uglavnom sadrži dosta šećera i umjetnih sastojaka.

Važno je proučiti nutritivne vrijednosti kako biste znali koliko čega konzumirate. Kao što se vidjeli iz naših primjera razlike u broju kalorija mogu biti zaista velike, pa tako imamo sladolede s cca 90 kalorija, ali i sa preko 400 kalorija na 100 grama.

No ne brinite, sladoled može biti dio zdrave, uravnotežene prehrane ako se konzumira povremeno i umjereno!