Rajčica i kalorije – što moramo znati?

kalorije u rajčici

Rajčica, poznata kod nas i kao paradajz i pomidor jedna je od najviše konzumiranih namirnica na svijetu.

Postoje različite vrste koje su različitih oblika, boja i okusa. Što znači kako se za svakoga može nešto pronaći.

No, ono najbitnije od svega je da se radi o namirnici s jako malim brojem kalorija. Što znači kako je pogodna za konzumaciju kod svih dijetnih režima.

Pročitajte u nastavku sve informacije o nutritivnim vrijednostima te točan odgovor koliko kalorija ima u rajčici.

 

Što su rajčice?

Rajčice, znanstvenog naziva Solanum lycopersicum, su jednogodišnje biljke čije stabljike obično budu do oko 1 – 1,5 metara, a korijen stabljike do 1 metra. Plodovi mogu biti u raznim bojama, uključujući žutu, narančastu, smeđu, crvenu…(1)

Berba plodova od sadnje je za tri do četiri mjeseca.

Iako se botanički klasificira kao voće, uglavnom se jede i priprema kao povrće. (2) Najčešće se konzumiraju svježe, međutim mogu konzervirati, kuhati ili prerađivati za sokove i umake.

 

Koliko rajčice imaju kalorija?

Jedna rajčica od 100 grama sadrži sljedeće (2):

  • Ukupno kalorije: 18
  • Voda: 95%
  • Proteini: 0,9 grama
  • Ugljikohidrati: 3,9 grama
  • Šećer: 2,6 grama
  • Vlakna: 1,2 grama
  • Masnoća: 0,2 grama
  • Vitamin A: 16% preporučene dnevne vrijednosti
  • Vitamin C: 23% preporučene dnevne vrijednost

Možemo vidjeti kako jedna rajčica od 100 gr. ima samo 18 kalorija.

Za primjer prosječna mandarina ima 47 kalorija,  breskva 58 kalorija, a prosječna šljiva ima 30 kalorija. Što se tiče ugljikohidrata to je uglavnom glukoza i fruktoza koji čine većinu.

Možemo vidjeti kako rajčica ima dosta vitamina A, čak 16% preporučene dnevne količine i još više vitamina C, odnosno 23% preporučenog dnevnog unosa.

S takom malim brojem kalorija ova namirnica je jedna od najboljih za sve vrste prehrambenih planova.

 

Zašto su rajčice zdrave?

Dakle, osim što imaju jako malo kalorija, rajčice su odličan izvor antioksidansa likopena, koji je povezan s određenim beneficijama za zdravlje, uključujući smanjeni rizik od srčanih bolesti i raka.

Rajčice također sjajan izvor vitamina C, kalija, folata i vitamina K. Uz to rajčice sadrža i dosta vlakana, odnosno oko 1,5 grama u rajčici prosječne veličine.

Određeni proizvodi od rajčice – kao npr. kečap, sok od rajčice ili umak- najbogatiji su prehrambeni izvori likopena u zapadnoj prehrani.

Ipak, svakako je bolje povećati unos likopena jedući svježu rajčicu – koja također ima puno manje šećera od kečapa. Dapače, preporučljivo je konzumirati svježe i cijele rajčice kad god je to moguće.

Prema istraživanjima rajčice su dobre za (3):

  • Zdraviji vid
  • Zdravije srce
  • Bolju probavu
  • Pomoć kod dijabetesa
  • Prevenciju raka
  • Zdravlje kože

 

Kako ih još možete iskoristiti?

salata od rajčice

Vjerojatno je nemoguće pobrojati sva jela sa rajčicama. Najpoznatija je pizza i juhe te razni umaci na bazi rajčica. Isto tako, rajčica je često neizostavni dio mnogih salata, a to što ima jako malo kalorija čini ju vrlo poželjnom namirnicom.

Za vas možemo izdvojiti nekoliko odličnih recepata koje preporučujemo ako su vam svježe rajčice dosadile. Talijanske punjene rajčice su nam se jako dopale, a crvena gusta juha od rajčica definitivno je hit svake sezone.(4)

Rajčica može poslužiti i kao odlična maska za lice. Kako ova namirnica ima odlična svojstva za njegu kože uz dodatni avokado može pružiti učinak hlađenja, zatvara pore i čisti kožu. Rajčica i avokado se izmiksaju u jednu smjesu koja treba odstajati nekoliko minuta.

Nakon toga se nanosi na kožu lica te se kroz 15 do 20 minuta lica ispere mlakom vodom.

 

Zaključak – rajčica ima malo kalorija, a puno antioksidansa

Rajčice su sočno i slatkasto voće koje sadrži dosta antioksidanasa likopena koji može pomoći u boljoj prevenciji raka, zatim boljim zdravljem srca i zaštitom od sunčevih opeklina.

Svježa rajčica veličine 100 grama u sebi ima svega 18 kalorija, stoga se može ukomponirati u bilo koju vrstu i režim prehrane.

Taj mali broj kalorija koje ima doprinosi njezinoj globalnoj popularnosti.

Vrlo je teško naći tako zdravu namirnicu s toliko malo kalorija u kojoj možete bezbrižno uživati. Bilo bi idealno kada biste ju mogli uzgajati u vlastitom vrtu, ako to nije moguće onda ju pokušajte nabavljati od provjerenih uzgajivača.