Griz: Kalorije, nutritivne vrijednosti, deblja li…

griz

Griz je bio vrlo popularan 80-ih godina, gotovo da se doručak nije mogao zamisliti bez griza! Čak se je posluživao i u osnovnim školama.

Može se pripremati na vodi ili na mlijeku i u njega se mogu dodavati sastojci poput meda, čokolade, banane, maline, cimeta i sl.

Iako postoje različite vrste griza, vjerojatno je svima poznat onaj najčešći od pšenične krupice. Točan broj kalorija ovisi o proizvođaču i vrsti griza.

Inače, radi se o kvalitetnoj namirnici koja može biti dobar izbor za doručak jer se brzo priprema i lako ju je kombinirati s drugim namirnicama.

Ukratko:

  • 100 grama griza ima od 324 do 372 kalorije, ovisno o vrsti
  • Griz može biti odličan izvor ugljikohidrata, proteina i vlakana
  • Neće utjecati na dobivanje neželjenih kilograma ako je dio kvalitetne prehrane

Griz kalorije i nutritivne vrijednosti

Dakle, točan broj kalorija ovisi o vrsti griza i proizvođaču. U većini tih kalorija su ugljikohidrati, preko 80% udjela u ukupnom broju kalorija, zatim proteini, cca 14% udjela i najmanje masti, svega cca 3%. (1)

Prikaz kalorija u grizu

Prikaz kalorija u grizu

Za usporedbu ukupnog broja kalorija, niže se nalazi prikaz broja kalorija u grizu na 100 grama naspram nekih drugih popularnih namirnica. Tako recimo možemo vidjeti kako kikiriki ima 567 kalorija, bademi 575 kalorija, odnosno 200 kalorija više od griza. Voće i povrće pak ima znatno manje kalorija.

kalorije na 100 g

Valja znati kako je griz bogat glutenom, a on može koji može biti loš za osobe s celijakijom ili osjetljivošću na gluten. Inače, celijakiju ima okvirno 1,4% stanovništva na svijetu. (2)

Uz to, ako imate alergiju na neke od sastojaka svakako se trebate konzultirati s liječnikom i vjerojatno izbjegavati ovu namirnicu.

Prikaz broja kalorija i nutritivnih vrijednosti na 100 grama različitih vrsta i različitih proizvođača

Ovdje smo naveli neke od najpopularnijih odabira i vrsta griza, odnosno grisa te nutritivne vrijednosti. (3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13)


Franck Gris

  • Kalorije: 339
  • Ugljikohidrati: 71 g
  • Masti: 1,0 g
  • Bjelančevine: 11,2 g

KPlus Griz

  • Kalorije: 347
  • Ugljikohidrati: 75,4 g
  • Masti: 0,68 g
  • Bjelančevine: 9,25 g

Farina Gris

  • Kalorije: 347
  • Ugljikohidrati: 75,4 g
  • Masti: 0,68 g
  • Bjelančevine: 9,25 g

Mlineta Pšenična krupica Griz

  • Kalorije: 347
  • Ugljikohidrati: 75,4 g
  • Masti: 0,68 g
  • Bjelančevine: 9,25 g

Podravka Lino Gris

  • Kalorije: 332
  • Ugljikohidrati: 70 g
  • Masti: 0,8 g
  • Bjelančevine: 9,6 g

Pšenični griz Integralni – Nutrigold

  • Kalorije: 352
  • Ugljikohidrati: 65 g
  • Masti: 2,5 g
  • Bjelančevine: 12 g

Heljdin griz – Nutrigold

  • Kalorije: 342
  • Ugljikohidrati: 72,63 g
  • Masti: 1,55 g
  • Bjelančevine: 8,13 g

Rižin griz – Nutrigold

  • Kalorije: 371
  • Ugljikohidrati: 75 g
  • Masti: 0,5 g
  • Bjelančevine: 6,01 g

Kukuruzni griz – krupica Nutrigold

  • Kalorije: 361
  • Ugljikohidrati: 76,8 g
  • Masti: 0,9 g
  • Bjelančevine: 6,9 g

Pir griz – Nutrigold

  • Kalorije: 345
  • Ugljikohidrati: 60,3 g
  • Masti: 1,7 g
  • Bjelančevine: 17 g

Ječmeni griz – Eko Jazbec

  • Kalorije: 345
  • Ugljikohidrati: 76,2 g
  • Masti: 0,8 g
  • Bjelančevine: 8,3 g

Hoće li nas griz udebljati?

Uz uravnoteženu i zdravu prehranu griz neće utjecati na dobivanje neželjenih kilograma.

Dapače, konzumacija griza može pridonijeti gubitku kilograma.

Naime, griz sadrži nekoliko hranjivih tvari koje mogu pospješiti gubitak težine. Pa tako sadrži vlakna koja istraživanja povezuju s gubitkom tjelesne težine. (13,14,15)

Konzumacija vlakana može smanjiti osjećaj gladi i tako kroz regulaciju unosa kalorija spriječiti buduće debljanje. Jedno istraživanje objavljeno 2009. g. u časopisu Journal of nutrition otkrilo je kako jedan gram povećanja u dnevnom unosu vlakana može rezultirati gubitkom 0,25kg tjelesne težine i 0,25% tjelesne masnoće kroz tjedan dana. (16)

Ovisno o vrsti, griz sadrži i kvalitetne količine proteina. Recenzija 24 istraživanja objavljena 2012.g. u American journal of clinical nutrition pokazala je kako dijeta s visokim udjelom proteina u odnosu na standardne količine, rezultira 0,8kg većim gubitkom tjelesne težine. (17)

Koliko dugo griz može stajati?

Određeni rok trajanja ovisi o vrsti, točnim sastojcima, načinu i mjestu gdje se pohranjuje, temperaturi, vlažnosti…

U savršenim uvjetima (hladno suho mjesto) može stajati do oko godinu dana ako se drži u zatvorenom pakiranju.

Kada se pripremi najbolje je iskoristiti ga u roku od 24 sata.

Zaključak

Griz je dobra namirnica koja ima velike količine ugljikohidrata, i dobre količine proteina i vlakana. Istovremeno nema puno šećera ni masti.

Pa tako ovisno o vrsti proizvođaču na 100 grama griza može biti od 324 pa do 372 kalorije.

Većina osoba može uživati u grizu bez problema, ali mali postotak stanovništva možda ga neće tolerirati zbog sadržaja glutena i moguće alergije na neke druge sastojke.

Pored svega već napisanoga griz je zapravo i vrlo povoljna namirnica. Ovisno o vrsti i prodajnom mjestu, može se pronaći već za 6kn po kilogramu za griz od pšenične krupice tip 400, pa sve do 42kn po kilogramu za organski heljdin griz.

Kada vam ponestane ideja za kvalitetan doručak ili međuobrok, nema razloga da ne razmislite o grizu. Može se vrlo brzo pripremiti, a uz razne dodatne poput meda, voća ili orašastih plodova može biti zdrav i ukusan obrok!